Declaració de l'Ajuntament de Santa Margarida i els Monjos davant la intervenció del govern d'Israel contra la Global Sumud Flotilla

02/10/2025

L'Ajuntament de Santa Margarida i els Monjos, d'acord amb el manifest fet públic avui per la Federació de Municipis de Catalunya, expressa la seva profunda preocupació pels fets ocorreguts recentment, quan la Flotilla Global Sumud, integrada per diverses embarcacions carregades amb ajuda humanitària i amb destinació a la Franja de Gaza, ha estat interceptada per les forces armades israelianes en aigües internacionals. En el marc d’aquesta operació han estat abordats vaixells com l’Alma, l’Hio i el Mikeno, i tant la seva tripulació com els passatgers, entre els quals es trobaven activistes catalans i internacionals, entre ells una diputada al Parlament de Catalunya i un regidor de l’Ajuntament de Barcelona, i membres d’organitzacions humanitàries, han estat detinguts.

Els i les participants de la Flotilla actuaven de manera pacífica i amb finalitats exclusivament humanitàries, fet que posa de manifest el caràcter no violent de la seva acció. Aquest conjunt de circumstàncies genera una greu inquietud respecte al compliment del Dret Internacional, atès que la intercepció s’ha produït fora de les aigües territorials i ha afectat persones que exercien legítimament la seva llibertat d’expressió, associació i solidaritat.

Per tot això, des de l'Ajuntament de Santa Margarida i els Monjos:
· Exigim l’alliberament immediat i incondicional de tots els detinguts de la Flotilla i que se’ls concedeixi plena protecció jurídica.
· Reclamem que les autoritats israelianes respectin íntegrament el Dret Internacional.
· Demanem que es garanteixi la seguretat física, mèdica i alimentària de totes les persones a bord de les embarcacions, així com el respecte a la dignitat humana durant qualsevol acció de control o intervenció.
· Instem la comunitat internacional, amb especial incidència en els estats membres de la Unió Europea, a pressionar diplomàticament per evitar que actes similars es repeteixin i perquè es respecti el dret de les missions humanitàries a moure’s amb seguretat en aigües internacionals.
· Ens comprometem, des del món local, a donar suport a les mobilitzacions pacífiques de denúncia i a col·laborar amb les entitats de defensa dels drets humans per denunciar aquestes vulneracions.

Els municipis de Catalunya, i entre ells Santa Margarida i els Monjos, entenem que la solidaritat amb les víctimes de conflictes, amb les persones que treballen per l’ajuda humanitària i amb el respecte al dret internacional no són opcions polítiques, sinó deure moral i normatiu. Amb aquest manifest reafirmem el nostre compromís amb la justícia, la pau i l’exigència que les autoritats internacionals actuïn per posar fi a detencions arbitràries i vulneracions dels drets humans. Reiterem la necessitat de trobar una sortida pacífica al conflicte, amb negociacions de bona fe entre representants de Palestina i Israel, per tal d’avançar en la via dels dos estats per assolir una pau definitiva.

Signen aquesta declaració els grups municipals de:

Partit dels Socialistes de Catalunya
Esquerra Republicana de Catalunya
JUNTS x Santa Margarida i els Monjos 
Poble Actiu

Arxivat a: General, Medi ambient, Participació ciutadana, Política
Ajuntament de Santa Margarida i els Monjos